ÓCEÁNJÁRÓK - a személyszállító óriáshajók nagy képes enciklopédiája

Világtörténelmi események és a hajók, amelyek részt vettek bennük: finom jellegrajzok, részletes hajóprofilok. 150 év, 40 társaság, 260 hajó. Nem csak közlekedéstörténet, de egyedülálló hajózástörténeti utazás.

A hajóknak a műszaki rajzoktól a festményeken át az élethű valódi és virtuális modellekig számos ábrázolásmódja létezik. Ezek speciális formája a jellegrajz (profil). A hajóprofilok különböző részletességgel és céllal készültek: A világháborúkban a tengeren harcolók zsebében lapuló sziluett-könyvek ábrái (recognition shilouettes) segítették az ellenség azonosítását, erejének és sebességének időben történő felismerését. Békeidőben pedig a hajók tervezéséhez készültek oldal- és felülnézeti vonaltervek (line drawings, elevation plan, longitudinal sections, etc.), amelyek színes változatai nemritkán egy-egy dekoratív plakáton vagy brosúrában a reklám, keretezve a falon pedig - mint látványos szobadíszek - az irodák és lakások hangulatos berendezésének eszközeivé váltak.

Az óceánjárók az emberiség legnagyobb technikai-, munkaerő- és anyagi ráfordítással készült műszaki alkotásai közé tartoznak, amelyek a repülőgépek megjelenéséig az egyetlen átkelési lehetőséget biztosították a kontinensek között. Kezdetben ez a közlekedési mód is - mint minden más az életben - elsősorban inkább veszélyes volt, mint kényelmes. Az emberiség technikai-műszaki (és nem utolsó sorban esztétikai) fejlődésével azonban az egyszerre több ezer embert befogadó hatalmas hajók fedélzetén az Európa és Amerika között eltöltött 5-6 nap a transzóceáni átkelést az utasok számára egyedülálló élménnyé avatta. A legkiválóbb hajók pedig gyakran nemzeti szimbólumokká magasztosultak, amelyeket a leggyorsabb átkelés rekordját biztosító erőteljes gépek, a legpompásabb berendezés, elegancia és kényelem jellemzett. A mai óriási kirándulóhajók fedélzetén átélhető élmény sokban hasonlít ehhez, a menetrend szerinti óceáni átkeléssel töltött egyetlen hét varázsa azonban az 1960-as években örökre elenyészett... Ma már csak a rá emlékeztető tárgyak - köztük az igényes kivitelű hajóprofilok - segítenek felidézni ezt a kort.

A hajóprofilok a hajózási könyveknek is kedvelt témái. Az utóbbi évtizedekben megjelent ilyen témájú gyűjteményes kötetekben mégis csak jellemzően kisméretű, ezért elnagyolt ábrázolásokat közöltek, amelyek sajnálatosan kevéssé részlet-gazdagok, a megismerésnek csak vázlatos lehetőségét biztosítják. A legnagyobb - kiemelhető és önálló képként akár be is keretezhető - nagy színes táblákat tartalmazó hajóportré-kötet utoljára 1965-ben jelent meg, ám az is csak 12 hajóportréval. Azóta a digitális ábrázolási technikák ugrásszerű fejlődése és az egykori hajókra vonatkozó adatok - eredeti hajógyári tervek, építői modellek (builder's model) és archív fotódokumentumok digitális feldolgozása és elérhetővé tétele révén az ábrázolás lehetőségei minden korábbinál pontosabbá és látványosabbá váltak.

Összesen 260 hajó mintegy 500 (az átépítéseket is tartalmazó) profilja, a XIX. és a XX. század leghíresebb óceánjáró személyszállító hajóinak nagyméretű, színes jellegrajza készült el. Ezek reprezentatív kötetbe gyűjtve jelennek meg, amely rendhagyó emléket állít az óceáni személyhajózás nagy korszakának.

A rajzok digitális technológiával készültek, olyan felbontásban, amely gyakorlatilag majdnem tetszőleges méretű nagyítást tesz lehetővé.

A több száz korabeli fotóra és tervre, valamint a fennmaradt eredeti hajógyári modellekre is kiterjedő előzetes kutatómunkának köszönhetően az elkészített hajóprofilok a legkisebb részletekig valósághűek, azokon szinte minden külső szerkezeti elem látható. Az alkalmazott színezési és árnyékolási technikák pedig a kétdimenziós megjelenítés során a lehetőségek határáig fokozzák az ábrázolás plasztikusságát. A munka eredményeként így a szemnek is kellemes, az óceánjárókért rajongók számára pedig ritka élményt nyújtó alkotások jönnek létre, amelyeket most - a hajók történetéről szóló rövid leírással kiegészítve - két kötetbe gyűjtve kaphatnak meg az Olvasók.

A munka jelentőségére jellemző, hogy már a Brit Könyvterjesztők Egyesülete is érdeklődését fejezte ki iránta (hiszen az óceánhajózás hasonló feldolgozására több mint 40 éve nem került sor Nagy-Britanniában, ekkora vállalkozás keretében azonban eddig még máshol sem a világon).

Az első kötet a történelem leghíresebb óceánjáróinak jellegrajzait tartalmazza 1838 és 2003 között (az összes változtatást és módosítást is beleértve), a második kötet pedig az olyan kényes témákat dolgozza fel, mint például a tervezett, de végül fel nem épített óceánjárók, vagy a kisebb flották - például az osztrák-magyar óceánjáró-flotta - híres hajóinak története.

A kiadvány jelentőségének rövid összefoglalása:

A könyv különleges, mert:

  • A hajóportré-készítés sok évszázados történelmi tradícióit követve műszakilag pontos, esztétikailag igényes tervrajzos feldolgozását nyújtja a menetrend szerinti transzóceáni személyhajózás történetének a kezdetektől napjainkig.
  • A kötetben 1838-tól 2003-ig szerepelnek az óceánjárók, összesen több mint 260 db, valamennyi hajó átépítéseit, a testvérhajókat és a tervbe vett, de végül fel nem épült óceánjárókat is bemutatva.
  • A kötetből így megismerhető a) az egyes hajók története, b) a tervezők fejlesztő munkája és c) a megrendelő hajótársaságok üzleti stratégiája.
  • Ezzel a kötet egyedi lehetőséget kínál arra, hogy megismerjük, a) egyes közismert hajótípusok evolúcióját (hogyan alakultak ki, tervezőik honnan merítettek ihletet hozzájuk, az egyes hajók hogyan hatottak egymásra), b) azt, hogy milyen szerepet töltött be az emberiség történelmében egy-egy hajó és a transzóceáni hajózás, illetve c) hogyan formálta át életünket a távolsági közlekedésnek ez a módja.

Utoljára 1965-ben és 1972-ben készültek hasonló kötetek a világon, ám azok vagy a) csak egy-egy hajótársaságra koncentráltak, vagy b) csak néhány - alig egy tucat - hajót választottak ki bemutatásra, ezzel szemben a jelen kötet elmeséli a teljes történetet.